18
feb 2019

Gepersonaliseerd wandelen op de Veluwe

Tijdens het havocongres op 7 februari namen 26 deelnemers deel aan de themawandeling over gepersonaliseerd leren. Dustin Dijkstra van Netwerk Onderwijsadviseurs organiseerde de wandeling door de bossen van Lunteren. Dit begin van de Veluwe leent zich uitstekend voor een themawandeling. En gelukkig hielp het weer ook mee, het zonnetje scheen volop.

Alle deelnemers konden hun eigen route bepalen. Voorzien van een rugzakje met een kaart van de omgeving, kaartjes met stellingen en opdrachten gingen ze op pad. Ze wandelden door het Luntersche Buurtbosch, dit maakt onderdeel uit van het gebied rondom De Goudsberg en het Middelpunt van Nederland. 

Wandelen is niet alleen gezond, het stimuleert ook de creativiteit.  Onderzoekers toonden aan dat wandelen een flinke stimulans geeft aan het creatieve proces: mensen bleken lopend niet minder dan 60% creatiever dan zittend.

Al snel werden dan ook ideeën over gepersonaliseerd leren op de verschillende havo-scholen uitgewisseld en ze stelden zichzelf en elkaar allerlei vragen. Past gepersonaliseerd leren goed bij de havo-leerling? Waarom zouden we meer aandacht moeten hebben voor een gepersonaliseerde aanpak in het havo-onderwijs? Duidelijk geïnspireerd en met veel nieuwe ideeën kwamen de deelnemers na een uur weer het bos uit.